Nu a fost "unul dintre", a fost cea mai talentată. Dacă talentul, indefinibilul talent, mai spune, astăzi, ceva. Mai ales când vine vorba de o meserie pe cale de dispariție. Am avut și mai am, din fericire, colegi critici, istorici, excelenți profesioniști, pasionați, riguroși, cu o mare disciplină a ideilor. Nu știu câtă nevoie reală mai este de ei, dar își văd în continuare de treabă. Unii, mai rari, fanatici ai dibuirii unui stil. A apărut și o altă generație care pune preț pe o altfel de critică, mai tehnică, încă nedesprinsă din găoacea teoriilor la care a avut acces.
I-am citit și îi citesc pe toți cu interes. Pe Eva o citeam întotdeauna, în revista Cinema sau în Contemporanul, cu bucurie, visam pe marginea cronicilor ei, călătoream acolo unde nu-mi trecuse prin cap, deși văzusem același film. Nu știu să o fi obsedat vreodată ceea ce se cheamă voința de stil, nu i-am ghicit niciodată neliniștea căutăriii unui cuvânt, dar el venea de departe, nebănuit și se așeza singur în pagină, spre uimirea noastră.
Acesta să fie talentul? Sau sensibilitatea însoțită de inteligența de a nu-și expune prea mult chipul, drept care se ascunde în cuvinte? Nu știu.
Ceea ce știu este că o frază a Evei Sîrbu, o frază dintr-o banală, ar spune cineva, cronică de film, decupată, o trăda, nu putea fi a altcuiva. Nu cunosc o mai esențializată și mai expresivă definiție a filmului de autor, atât de teoretizat, care să se poată lua la întrecere cu ceea ce urmează: " Orice film — se știe — își „vinde", măcar la un colț, creatorul. Filmul de autor ni-l oferă întreg, pe tavă, cu tot ce știe și poate, cu toate calitățile și defectele lui, de om și artist. Filmul de autor presupune curajul nebun de a te spune cu totul, chiar cu riscul de a nu fi înțeles, sau — și mai grav de a fi înțeles greșit".
La despărțirea de Eva Sîrbu m-am gândit, firește, în primul rând la prietena și colega mea critic de film. A fost printre puținii critici care au sărit însă și în grădina scenaristicii, mai întâi de dragul documentarului, gen mult iubit de ea, apoi, luându-și curajul de toți așteptat și participând, ca scenaristă, la realizarea câtorva filme de lung metraj de ficțiune, printre care acel greu de uitat Angela merge mai departe (1981), al lui Lucian Bratu, cu o minunată Dorina Lazăr. Poate că și Eva merge, acum, mai departe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Orașul din România unde nu există ambuteiaje. Titi Aur: De ce se circulă extraordinar, în ciuda faptului că e foarte aglomerat / video
- Naty Badea: Nu mai este de trăit în Italia. Mie îmi este foarte teamă chiar și să merg pe stradă
- Proiectul Ministerului de Interne care vizează îmbunătățirea și modernizarea sistemului. Bogdan Despescu, explicații / video
- USR, proiect de lege privind trimiterea pacienților de la stat la privat. Rafila, reacție
- Previziunea lui Ciuvică privind alegerile pentru Primăria Capitalei: Ia peste 40% / video
- "Sunt distrusă psihic". Ilona și Ristei, cădere nervoasă: "Este un fel de Sandu Ciorbă, ȋn chineză!"
- Avocatul Poporului vrea să le facă dreptate „copiilor pandemiei” care au pierdut doi ani de școală
- Aderarea completă a României la Schengen. Comisarul European pentru Afaceri Interne, anunț important. Când ar putea fi eliminate și controalele la frontierele terestre
- Epidemie de gripă și scarlatină în România! Informații de ultimă oră
- ANAF a publicat Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoanele fizice din prestarea unor activități de înfrumusețare/întreținere corporală
- Nu e perioada planurilor. Daniela Simulescu: Să nu te superi că lucrurile nu ies cum ai visat azi-noapte!
- Cum a ajuns obez un copil de mare sportiv. Psiholog: Și-a arătat trei traume din două propoziții
- Sectorul 1, după ce Clotilde a promis creșe, grădinițe și școli: 800 de copii au rămas de din afară