"Calitatea factorului uman este determinată de nivelul de educaţie, iar acest lucru se întâmplă şi în sectorul financiar. Practic, cererea şi oferta pe piaţa financiară ar trebui să se afle într-un echilibru, determinat de gradul de educaţie financiară încorporat în cerere şi ofertă. Gândiţi-vă ce s-ar întâmpla dacă am avea o cerere educată şi o ofertă mai puţin educată sau invers. Nivelul de educaţie încorporat în cerere şi în ofertă îţi dă şi o imagine a dimensiunii acesteia şi a pieţei financiare. Din păcate, în România, pieţele financiare nebancare au o dimensiune mai redusă, deşi este în creştere şi a ajuns undeva, ca active în PIB, la 13%. Pe piaţa pensiilor private s-a ajuns la 6% din PIB, cu active în creştere până la aproximativ 14 miliarde de euro şi, probabil, în următorii ani vom ajunge undeva la 20 de miliarde de euro. Urmează piaţa de capital, undeva la 4 şi ceva la sută şi piaţa asigurărilor, cu 2 şi ceva la sută, active în PIB. În această dimensiune, normal că pe lângă educaţia financiară, aceasta este influenţată şi de puterea de cumpărare. În ultimii trei ani, puterea de cumpărare a crescut. Dacă ne referim la câştigul net salarial real, dând la o parte inflaţia şi impozitele, practic avem o creştere a puterii de cumpărare de 25%, iar aceasta s-a transferat oarecum şi în creşterile pe care le-au înregistrat pieţele pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară le gestionează. Avem o creştere a pieţei pensiilor private, în ultimul an, de peste 20%. Avem o creştere a pieţei asigurărilor de peste 7%, a randamentelor destul de importantă şi pe piaţa de capital", a explicat vicepreşedintele ASF.
Investiţia în oameni, vitală
"Importanţa pe care o are educaţia financiară în dezvoltarea sistemului financiar este una deosebită. Pornesc de la un citat al unui filosof chinez care spunea: "Natura ne aseamănă, iar educaţia ne deosebeşte". Studiile de specialitate relevă o corelaţie foarte puternică între educaţie şi dezvoltarea economică. Practic, literatura constată o corelaţie undeva între 0,3 şi 0,7 în funcţie de indicatorii care sunt luaţi în considerare între educaţie şi dezvoltare economică. Mai mult, literatura de specialitate relevă existenţa unei cauzalităţi între educaţie şi dezvoltare. Această cauzalitate este reciprocă: un grad de dezvoltare economică determină o dezvoltare a nivelului de educaţie şi invers, nivelul de educaţie poate determina dezvoltarea economiei, în general", a mai spus Armeanu.
Mai multe în VIDEO
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Când începe explorarea Cartofului de Aur, cel mai "scump" asteroid din spațiu, estimat la 10.000 de cvadrilioane de dolari. NASA a făcut anunțul
- Semafoarele care educă șoferii. Titi Aur: Spania are de foarte mult timp introdus acest sistem. E demonstrat 100% că sunt utile / video
- Adrian Negrescu: Va fi primul Paște fără miel pentru majoritatea românilor, în condițiile în care prețul cărnii a atins un nivel fără precedent în ultimii 30 de ani
- A murit Naomy, cea mai controversată vedetă a anilor 2000
- Weekendul 19-21 aprilie, marcat de un eveniment nemaiîntâlnit din 1941 încoace. Daniela Simulescu: Nu ne plictisim deloc zilele ce urmează!
- Chirieac, după riposta Israelului asupra Iranului: S-ar putea să încheiem această pagină neagră din istoria Orientului Mijlociu
- Paradox cu judecătoarea care nu știa că Sebi a murit. Motivul pentru care a făcut „gogonate“ în sala de judecată / video
- Prima luptă între un pilot uman și un avion controlat de inteligența artificială: Un "moment de transformare în istoria aerospațială"
- Au început să apară supermarketuri low-cost. Locuitorii se declară încântați de prețurile mult mai mici ale produselor
- Klaus Iohannis, în Republica Coreea. E prima țară din regiunea Asia-Pacific cu care România a ridicat relațiile la nivel de Parteneriat Strategic, semnat în 2008