Ce trebuie să știm despre creditele pe termen lung
Data publicării:
Autor: Irina Constantin
WhatsApp
Băncile se vor feri, în această criză provocată de Coronavirus, de credite neperformante, chiar dacă vor găsi soluții pentru a-i ajuta pe clienți să-și achite creditele. Cea mai mare problemă pentru instituțiile bancare ar fi, acum, încărcarea cu imobile, care în nicun caz nu ar acoperi pierderile. Dar în relația dintre bancă și client contează foarte mult educația financiară, astfel încât să se evite, de la început, pierderile de ambele părți.

Cei care se gândesc la credite pe termen lung trebuie să se bazeze pe ceva foarte solid. Un loc de muncă bine plătit este luat în calcul de către creditor, dar nu este suficient pentru a garata solvabilitatea pentru clientul care accesează creditul bancar. Cine s-ar fi gândit că un bucătar care până luna trecută câștiga 4.000 de euro, la un restaurant din Spania sau Italia, va rămâne, peste noapte, fără venituri, petru că un virus va închide sectorul HORECA? Cine se gândea că un pilot de avion va rămâne la sol și își va pierde locul de muncă, fără niciun fel de avertisment, pentru că o pandemie se declanșează și produce efecte fără a anunța, în prealabil?

Toate aceste situații dramatice, considerate imprevizibile, îi pun acum în dificultate pe mulți clienți ai băncilor, dar creează probleme grave și creditorilor. Totuși, aceste „lebede negre" - situații imprevizibile – ar putea fi luate în calcul, în orice circumstanță. „Atunci când există o educație financiară solidă, oamenii se gândesc și la aceste aspecte: ce se întâmplă dacă ceva ce nu pot să prevăd și nu pot să combat mă va aduce în situația de a nu mai putea plăti? Din păcate, în acest punct există un fel de convenție tacită între bancă și client, pentru că ambii parteneri ai contractului de creditare iau în calcul posibilitatea de a se întâmpla ceva imprevizibil. Totuși, își asumă, tot tacit, eventuala pierdere. Unii economiști spun că fără aceste riscuri asumate nu ar mai funcționa sistemul de creditare, dar nici clienții nu s-ar putea dezvolta, indiferent dacă vorbim despre persoane fizice sau juridice, despre credite imobiliare, de nevoi personale sau de credite pentru investiții", explică un conultant fiscal.

Nevoia de predictibilitate, în orice situație

Puține dintre clauzele contractuale ar putea salva situația, în caz de imposibilitate de plată. Tocmai pentru că se gândesc la eventualele situații imprevizibile, cei care au posibilitatea de a achita mai repede creditele accesate pentru perioade lungi, aleg să plătească în avans, în special persoanele fizice care au apelat la credite ipotecare pentru a cumpăra o locuință, pe care ar trebui s-o plătească în 30 de ani. Acest orizont de timp este atât de nesigur pentru cel care se împrumută, încât poate deveni periculos, la orice schimbare apărută în viața sau în activitatea profesională a acestuia. Sunt situații în care băncile acceptă o reeșalonare a creditului, atunci când clientul trece printr-o perioadă nefastă, iar problema se rezolvă dacă respectivul client își poate rezolva problema financiară.

Totuși, cei care accesează astfel de credite pe termen foarte lung trebuie să știe de la început la ce să se aștepte și, de asemenea, să pornească la drum cu un plan de măsuri pentru orice situație care ar putea să-l transforme, la un moment dat, în insolvabil. Specialiștii recomandă o solidă cunoaștere a problemelor finanicar-bancare și luarea în calcul a tuturor scenariilor posibile, în legătură cu potențialele situații care ar apărea atât în societate și în economie, cât și în viața și în profesia celui care accesează creditul. De asemenea, cel care accesează astfel de credite ar trebui să știe de la început și cât mai multe soluții posibile pentru ieșirea din situațiile de criză ce ar putea apărea.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel