Gripa sezonieră face mai multe victime decât COVID 19, rotavirusul omoară sute de mii de bebeluși în Africa și Asia fără să-l bage nimeni în seamă, poliomielita ar putea reveni în Europa, și nu deranjează pe nimeni că autoritățile din Ucraina sunt incapabile să eradicheze un virus ca și eliminat pe plan mondial, rujeola a ucis mai mulți copii în Italia decât corona...
Ceea ce diferă, în cazul COVID 19, este panica întreținută de massmedia și care a depășit nivelul din 2009, când omenirea s-a confruntat cu o altă amenințare pandemică: H1N1. Evident, între timp s-au înmulțit smartphone-urile, s-a ieftinit internetul, rețelele sociale gândesc în locul rețelelor neuronale din capul fiecărui follower în parte.
Cine câștigă din panică?
Furnizorii de măști, costume și dezinfectante
Paradoxal, dar și aceștia vor pierde. Pe termen scurt vor crește vânzările, dar câștigurile se duc la distribuitori, speculanți, la revânzătorii de la colțul străzii sau de pe OLX. Care câștiguri, să fim serioși, merg de la câteva sute de euro pentru un șmecher de internet, până la câteva sute de mii, pentru un angrosist. Nu pare afacerea secolului. Industria de profil va pierde pe termen mediu și lung: consumul va scădea, după ce lumea se relaxează, postepidemie. Producătorii vor pierde, fie pentru că deja vor fi stocuri, fie pentru că lumea o să spună: ați văzut că ne-am agitat degeaba? În plus, sistemele publice își reactivează sau își construiesc fabrici, care vor rămâne în funcțiune și după ce trece criza. Deci, se va reduce cota de piață a furnizorilor privați.
Supermarket-urile
Rafturile se golesc, iar depozitele se mută în cămările oamenilor panicați. Pe moment, s-ar putea ca unii șefi de raion să se bucure. Dar, banii dați în plus pe alimente înseamnă o scădere a încasărilor de la alte raioane, înseamnă stocuri și pierderi la alte produse. Pentru alimentele cu termen de valabilitate mare, panica de azi va aduce o scădere a vânzărilor în viitor, ceea ce pune presiune pe lanțurile de aprovizionare și induce costuri. Ca de obicei, costurile vor fi transferate, prin preț, publicului, dar este posibil ca și o parte a industriei să fie afectată de perturbarea comportamentului de consum.
Presa
Televiziunea, radioul și new-media câștigă audiență. Știrile rele fac trafic, deci fac bani...pe termen scurt. Criza care urmează căderii burselor, dispariției banilor de investiții, încetinirii transportului și al producției de bunuri înseamnă mai puțină reclamă, pentru că publicitatea este prima la care renunță o companie rămasă fără capital. Poate nu toți jurnaliștii din new media or fi atât de noi încât să nu-și amintească prin ce a trecut presa în 2009-2010?Dacă în alte domenii impactul crizei a fost de 15-35%, veniturile mass-media s-au redus de trei ori!
Presa, principalul agent al crizei, va fi principala industrie lovită de criză! Mult succes celor care mai cred că bad news is good news.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
- Semafoarele care educă șoferii. Titi Aur: Spania are de foarte mult timp introdus acest sistem. E demonstrat 100% că sunt utile / video
- Când începe explorarea Cartofului de Aur, cel mai "scump" asteroid din spațiu, estimat la 10.000 de cvadrilioane de dolari. NASA a făcut anunțul
- Adrian Negrescu: Va fi primul Paște fără miel pentru majoritatea românilor, în condițiile în care prețul cărnii a atins un nivel fără precedent în ultimii 30 de ani
- Weekendul 19-21 aprilie, marcat de un eveniment nemaiîntâlnit din 1941 încoace. Daniela Simulescu: Nu ne plictisim deloc zilele ce urmează!
- Chirieac, după riposta Israelului asupra Iranului: S-ar putea să încheiem această pagină neagră din istoria Orientului Mijlociu
- Paradox cu judecătoarea care nu știa că Sebi a murit. Motivul pentru care a făcut „gogonate“ în sala de judecată / video
- A murit Naomy, cea mai controversată vedetă a anilor 2000
- Prima luptă între un pilot uman și un avion controlat de inteligența artificială: Un "moment de transformare în istoria aerospațială"
- Au început să apară supermarketuri low-cost. Locuitorii se declară încântați de prețurile mult mai mici ale produselor
- Klaus Iohannis, în Republica Coreea. E prima țară din regiunea Asia-Pacific cu care România a ridicat relațiile la nivel de Parteneriat Strategic, semnat în 2008