CNAIR. Gabriela Firea, mesaj tranșant: Două variante - demisia sau demiterea
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Rodica Mitu
WhatsApp
„Se impune o schimbare majoră la nivelul conducerii CNAIR, iar pentru asta sunt doar două variante: demisia sau demiterea”, afirmă primarul general Gabriela Firea.

Iată comunicatul remis sâmbătă:

„Avand in vedere controversele iscate in spatiul public in legatura cu veridicitatea informatiilor conform carora Cererea de finantare a CNAIR pentru lucrarile de modernizare a Centurii rutiere a Capitalei ar fi fost depusa la Comisia Europeana, Primaria Municipiului Bucuresti isi reafirma disponibilitatea si interesul de a prelua acest obiectiv de investitii.

La nivelul Primariei Capitalei exista o structura de specialitate, functionala si operativa, dedicata atragerii de fonduri europene, care are capacitatea de a urgenta demersurile pentru completarea si finalizarea dosarului de finantare. Prin intermediul acstei structuri, au fost depuse numai anul acesta cereri de finantare in valoare de aproape 300 de milioane de euro.

Primarul General al Municipiului Bucuresti, Gabriela Firea: „Reabilitarea Soselei de Centura este un proiect de importanta majora pentru Capitala, iar orice abordare neprofesionista fata de un proiect de asemenea anvergura denota dezinteres fata de bucuresteni si fata de cei care tranziteaza orasul. Nu putem asista pasivi la modul in care CNAIR temporizeaza acest proiect, din lipsa de profesionalism si/sau din cauza unor interese politice si economice nelegitime, acesta fiind motivul pentru care solicitam insistent si, se pare, foarte deranjant, sa preluam acest obiectiv de investitii. Intrucat am epuizat toate variantele constructive si am constatat ca grupurile de lucru constituite pentru acest obiectiv au fost doar un mihloc de a tergiversa in mod birocratic lucrurile, cred ca se impune o schimbare majora la nivelul conducerii CNAIR, iar pentru asta sunt doar doua variante: demisia sau demiterea. Voi supune acest subiect spre dezbatere in forurile statutare ale partidului".

Declaratiile publice facute la inceputul acestei saptamani de Premierul Romaniei, Viorica Dancila, potrivit carora "Dosarul prin care solicitam finantarea din bani europeni este gata si luni va fi transmis Comisiei Europene" sunt infirmate de reprezentanti ai CE. In acest context, in care un termen asumat a fost deja depasit, consideram ca doamna Dancila a fost indusa in eroare de reprezentantii CNAIR, institutie care are in concesiune acest obiectiv, cu privire la stadiul real al dosarului. Nu este prima data cand CNAIR dezinformeaza nu doar inalti oficiali, ci si populatia, dupa ce a sustinut, acum cateva luni, ca nu poate transfera PMB acest obiectiv, intrucat anumite sectiuni beneficiază de finanţare europeana. Primarul General a clarificat, la acel moment, ca, de fapt, finantarea este alocata pentru obiectivul de investitii, nu pentru institutia care il deruleaza.

Concret, informatia publicata astazi, conform careia dosarul pentru finantarea lucrarilor la Centura Capitalei se afla in analiza JASPERS, NU inseamna ca cererea de finantare este finalizata si nici ca este depusa la Comisia Europeana. JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) este un organism consultativ, rezultat din parteneriatul de asistență tehnică dintre trei membri, Comisia Europeana, BEI si BERD, care poate emite in continuare observatii si poate solicita modificari de forma sau de fond ale documentatiei. Procesul de analiza ar putea fi unul de durata, asadar termenele initiale ar putea fi modificate, un exemplu in acest sens fiind proiectul pentru reabilitarea retelelor de termoficare al Primariei Capitalei, care a fost adaptat la cerintele JASPERS in decursul mai multor luni.

In concluzie, abia dupa parcurgerea acestei etape, adica finalizarea documentatiei conform consultarii cu expertii JASPERS, cererea de finantare poate fi transmisă, prin sistemul MYSMIS 2014+, pentru a intra, conforma din punct de vedere administrativ, in evaluare tehnica și financiară.

Mai mult, conform Ghidului Solicitantului, pentru proiectele depuse pe POIM, unul dintre criteriile de eligibilitate se refera la terenurile pe care se vor construi/extinde/reabilita investițiile. În acest sens, solicitantul trebuie sa demonstreze că deține sau că este în procedura de a obține dreptul de proprietate sau dreptul de administrare a acestora pe o perioadă de cinci ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. Conform datelor detinute de specialistii PMB care au participat la grupurile comune de lucru pe acest proiect, CNAIR NU a realizat cadastrul si intabularea pentru anumite segmente din Centura Capitalei.

Primaria Capitalei si-a exprimat disponibilitatea de a sprijini CNAIR in realizarea acestor documentatii, asa cum s-a intamplat si in cazul Nodului Rutier de la Domnesti, cand a realizat rapoartele de evaluare a terenurilor expropriate, ca urmare a faptului ca in cadrul CNAIR nu existau servicii contractate in acest sens.

Alt obstacol

Un alt obstacol care, in viziunea CNAIR, ar impiedica preluarea de catre municipalitate a Centurii Bucurestiului este obligativitatea realizarii transferului printr-o lege organica. Daca ar exista o colaborare interinstitutionala corecta, daca interesul public ar fi plasat pe primul loc de conducerea CNAIR, iar aceasta si-ar recunoaste incapacitatea de a finaliza acest proiect vital, ar fi gasite solutii pentru transferul Centurii Capitalei la PMB. Concret, atunci cand a existat vointa politica, in anul 2001, Centura a putut fi transferata de la Primaria Capitalei la CJ Ilfov printr-un simplu Protocol.

Solicitarea PMB, motivată

Solicitarea PMB cu privire la preluarea Centurii Capitalei este motivata, de asemenea, de istoricul dezastruos al proiectelor gestionate in tara de CNAIR, mare parte dintre acestea inregistrand un ritm de lucru redus, intarzieri la obtinerea avizelor si la organizarea licitatiilor, depasiri de costuri sau fiind blocate sau chiar sistate. Este cazul autostrazilor Lugoj-Deva, unde au trebuit luate masuri suplimentare si costisitoare pentru protejarea mediului, ca si al loturilor 1 şi 5 ale autostrazii Sibiu-Pitesti, pentru care deschiderea licitatiei, a fost facuta inainte de a obtine rezultatul impactului de mediu”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel