Moartea Flash: avantaj sau nenorocire pentru gaming? (P)
Data publicării:
Autor: Neagoe Narcis-Florentin
WhatsApp
Pe 31 decembrie 2020, Adobe Flash a fost îngropat. Dezvoltat de Harman International, această platformă de software multimedia a adus animația pe ecranele de pretutindeni.

Ce s-a întâmplat cu Adobe Flash?

Cu câțiva ani în urmă, pasionații de tehnologie ar fi privit moartea programului Adobe Flash drept ceva neimaginabil. Într-adevăr, Flash era platforma software multimedia dominantă pentru o mulțime de aplicații, jocuri și animații pe PC, Mac și dispozitive mobile.

Atât de omniprezent era Flash player, încât a fost utilizat la început pentru a crea website-uri complet imersive. În zilele sale de glorie, era platforma preferată pentru conținutul multimedia online, în special jocurile de browser.

La începuturile sale, în 1996, Flash era considerat cea mai răspândită modalitate de a juca jocuri de cazinou online, a reda videoclipuri și de a folosi conținut multimedia. Una dintre cele mai mari spaime legate de această tehnologie a fost incapacitatea sa de a trece de la PC la dispozitivele mobile.

Adobe, compania dezvoltatoare a Flash a îndemnat oamenii să dezinstaleze Flash din browsere, deoarece nu vor mai urma actualizări ale software-ului începând cu 31 decembrie 2020. Nici două săptămâni mai târziu, pe 12 ianuarie 2021, animațiile și videoclipurile nu au mai funcționat pe Flash.

Jocurile online și funcționalitatea Flash Player 

În anii de glorie ai Flash Player, platformele de jocuri se bazau în principal pe această tehnologie pentru a-și etala mărfurile întregii lumi. Frumusețea Flash, pe atunci, era că nu erau necesare descărcări pentru a juca jocuri online. Jucătorii de toate felurile jucau jocuri sociale dezvoltate pentru Flash, jocuri de cazinou online și jocuri MMORPG.

Grafica plină de funcții era la ordinea zilei la jocurile online și Flash Player, însă avantajele Flash erau limitate la computerele desktop. Prea multe spargeri, prea multe probleme și o vulnerabilitate prea mare au făcut ca Flash să fie nefiabil.

Industria uriașă și în dezvoltare a jocurilor crește constant din 2010, mai ales industria cazinourilor online. Și această industrie, ca multele din domeniul jocurilor, utiliza funcționalitatea Flash Player pentru a oferi jocuri de cazinou rapide, fără descărcări. 

Trecerea rapidă la dispozitivele mobile a făcut ca Flash să fie nul și neavenit; un veritabil dinozaur într-o epocă a funcționalității inovatoare a HTML5 în browser, open source. Astăzi, peste 50% dintre jucătorii cazinourilor online folosesc dispozitive mobile, iar HTML5 este calea de urmat. 

Flash a avut un succes grozav cu jucătorii cazinourilor online, care jucau sloturi, jocuri de cărți, de masă, jackpot și video poker, însă tranziția către platforme noi și upgradate a eliminat nevoia de a utiliza Flash.

Astăzi, cazinourile online cu o reputație bună și-au modificat complet platformele online pentru jocuri pentru a se adapta la noua tehnologie. Este mai rapid, mai simplu și mai sigur să te conectezi, să joci și să profiți de o experiență de joc mai sigură decât până acum. Flash ne-a însoțit la începuturi, dar HTML 5 este tehnologia viitorului.

De ce a fost Adobe Flash folosit la scară largă de la început?

Pe când lumea folosea conexiunea la internet prin dial-up, navigarea pe internet se făcea la pas de melc. Opțiunile erau foarte limitate în ceea ce privește ceea ce se putea accesa pe unitate de timp.

Cu toate acestea, Adobe Flash Player era o licărire de speranță într-o epocă a navigării dureros de lentă. Cu Flash, animatorii și designerii puteau să creeze conținut complet imersiv, care se putea descărca ușor.

În anii 1990 și la începutul anilor 2000, Flash a făcut posibil jocurile de bază pe un internet static. Din nefericire, programatorii au abuzat de puterea Flash pentru a crea reclame inoportune care apărea peste tot, ducând la tot felul de malware, adware, troieni, viruși și agenți patogeni de tastatură etc. 

Într-o statistică uluitoare, s-a estimat că Flash a avut un veritabil monopol asupra PC-urilor conectate la internet, cu o adopție de piață de 99%. Cu toate acestea, cu zece ani mai târziu, a dispărut pentru totdeauna din peisaj.

Flash n-a luat în considerare creșterea numărului de dispozitive Android și iOS, rapidă și fără precedent. Explozia din tehnologia mobilă a luat lumea prin surprindere, iar Adobe Flash a reacționat încet. Flash Lite nu era la fel de capabil ca Flash obișnuit pentru desktop, iar lansarea iPhone a schimbat totul, pentru totdeauna.

Steve Jobs, fostul fondator și CEO al Apple Inc nu a permis rularea Flash pe iPhone-uri. A scris o scrisoare în 2010, exprimând faptul că nu aprecia Flash, pentru toate problemele cu care venea la pachet.

După cum spunea Jobs: „...Adobe ar trebui să se concentreze mai mult pe crearea unor instrumente HTML 5 pentru viitor, și mai puțin pe criticarea companiei Apple pentru că lasă trecutul în urmă.” 

Moartea software-ului Flash a început odată cu introducerea HTML5. Preocupările din ce în ce mai mari despre siguranță și securitate cu Flash player au făcut ca din ce în ce mai mulți programatori, persoane și companii să caute alte tehnologii pentru a permite rularea aplicațiilor, animațiilor și conținutului multimedia pe PC, Mac și dispozitive mobile.

Persoane din toată lumea devorau animațiile online cu personaje îndrăgite, precum Salad Fingers, datorită software-ului Flash. O platformă deosebit de populară pentru găzduirea conținutului pe bază de Flash a fost Newgrounds – numită YouTube of Flash. Această platformă în timp real a permis utilizatorilor să încarce conținut și să îl distribuie în comunitate.

Revoluția mobilă începe cu toată seriozitatea

Conform cercetărilor efectuate de unul dintre principalele portaluri de statistici, Statista, numărul de utilizatori de smartphone la nivel global a crescut considerabil din 2012. S-au raportat următoarele numere de utilizatori de smartphone, în miliarde:

- 2012 – 1,06 miliarde

- 2013 – 1,31 miliarde

- 2014 – 1,57 miliarde

- 2015 – 1,86 miliarde

- 2016 – 2,5 miliarde

- 2017 – 2,7 miliarde

- 2018 – 2,9 miliarde

- 2019 – 3,2 miliarde

- 2020 – 3,5 miliarde

- 2021 – 2,8 miliarde

Proiecțiile curente indică o creștere de 300 de milioane de utilizatori anual pe piața de smartphone-uri. Conducătorii clasamentului sunt: Statele Unite, China și India. În timp ce piața de smartphone-uri continuă să atragă sute de milioane de utilizatori în fiecare an, vânzările actuale sunt în scădere, deoarece oamenii folosesc smartphone-urile mai mult timp.

Printre companiile de top se numără: Huawei, Apple Inc și Samsung. Împreună, acești operatori alcătuiesc aproape 50% din livrările globale. Toate smarthpone-urile compatibile Flash erau, de fapt, telefoane mobile de calitate joasă. Cu siguranță nu se potriveau cu profilul iPhone-urilor, care erau la mare căutare.

Însă lovitura mortală pentru Flash a fost dată de Steve Jobs, când l-a etichetat drept o amenințare pentru securitate, nefiabil și un consumator important al bateriei dispozitivelor. În loc să susțină Flash, a promovat funcționalitatea HTML5.

După acuzațiile lui Jobs împotriva programului Flash, nu a durat mult până când companiile ca Netflix, YouTube sau Facebook să abandoneze Flash până în 2011. Până în 2015, Flash a fost dezactivat pe browserul Safari, și până și Google Chrome a blocat anumite conținuturi Flash.

Beneficiile HTML5 în comparație cu Flash 

Hypertext markup language (HTML5) este cea mai recentă variantă de HTML. HTML5 este compatibil cu tehnologii mai vechi, deși este posibil să nu funcționeze cu aplicații și suplimente de terță parte, însă garantează o experiență de talie mondială pe desktop, PC și dispozitive mobile.

Într-o eră în care totul este adaptat pentru optimizare pentru motoarele de căutare (SEO), HTML5 este compatibil SEO. Evoluează constant. HTML 5 este rapid și consumă mult mai puține resurse ale procesorului pentru a livra pagini web. Este un sistem de dimensiuni mici în comparație cu Flash player, care consumă multe resurse. 

HTML 5 funcționează pe toate platformele, dar Flash era limitat și necesita un plugin. HTML este gratuit – este un protocol open source, iar Flash era un software premium. Însă consumul mic al HTML5 este cel care îl face să fie preferat de smartphone-uri, PC-uri și dispozitive Mac. Consumă mult mai puțină putere a procesorului decât Flash player.

Dispărut într-o clipă! Nu chiar, deoarece Flash a rămas cu noi peste 24 de ani. A fost tehnologia de care am avut nevoie pentru a ajunge unde suntem acum. Însă în zilele noastre, lumea folosește HTML5 și posibilitățile infinite pe care le oferă. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel