Că au fost sabotate semafoarele este cert, obiectivul sabotorilor rămâne a fi stabilit de ancheta Poliției. Pe șosele se petrec, însă, zeci de mii de accidente, la care contribuie atât Poliția, cât și guvernul sau Parlamentul. Sabotajul pornește de la cel mai înalt nivel și nimeni nu răspunde fiindcă avem cel mai mare număr de accidente mortale din Europa.
În cazul transportului feroviar, soluția la dezastrul din infrastructură a fost simplă: a scăzut viteza de circulație a trenurilor pentru a reduce riscul deraierilor. În cazul transportului rutier, lipsa infrastructurii devine o scuză pentru încălcarea regulilor. Normal: pe calea ferată, răspunderea în caz de dezastru revine autorităților. Acestea s-au pus la adăpost. Pe șosele, fiecare aleargă pe riscul lui.
Prin 2002-2003, primarii unor localități situate pe drumurile naționale au luat o măsură care ar fi putut stopa carnagiul. Pentru a obține mai mulți bani la buget, au instalat radare fixe, cumpărate în leasing. Amenzile, care curgeau râu, se vărsau în pușculița primăriei. Proprietarul mașinii primea acasă fotografia și începea să alerge prin vecini, ca să găsească posesori de carnet doritori să ia asupra lor vinovăția. Cerea ceva efort ca să nu se adune punctele pe carnetul vitezomanului.
N-a durat mult. Avocații au găsit chichițe constituționale ca să blocheze procedura, iar parlamentarii au salutat victoria acestora. Numai ei și șoferii lor știau cum și-au salvat carnetele prin fals și uz de fals. Lupta parlamentarilor pentru relaxarea Codului rutier nu a încetat, până azi. Populismul se împletește cu interesul personal: majoritatea parlamentarilor fac naveta și , dacă amenda nu înseamnă mare lucru, la banii lor, se tem că rămân fără carnet sau fără șofer. Iar pentru măsuri care nu cer bani de la buget-de pildă introducerea cursurilor de conducere defensivă- nu-și bat capul.
Poliția, pe de altă parte, nu prea vrea să schimbe tufișul din care stă la pândă cu biroul din care să facă monitorizare video. Poate că e vorba de sentimentul de putere, pe care îl au când trag șoferul pe drepta, poate cotizația, care nu poate fi plătită online, ca amenda...
Evident că ar fi mai eficient sistemul de supraveghere electronică, mai ales că există deja camere video în marile orașe. Doar că acestea se folosesc numai retrospectiv, cum se întâmplă acum, după ce au fost atacate semafoarele. Deși ele funcționează tot timpul și ar putea fi utilizate ”live” pentru depistarea șoferilor care depășesc viteza, conduc agresiv sau parchează aiurea.
Până la urmă, semaforul, oricât de bine ar fi calibrat, nu poate reduce numărul accidentelor, dacă nu intervine și teama de pedeapsă. Miile de morți de pe șosele nu au scos pe nimeni în stradă. Iar cei care vor o țară ca afară nu au cerut ca supravegherea să fie ca în Germania, dacă amenzile nu sunt măcar la nivelul celor din Ungaria.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Horoscop 28 martie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care are nevoie de o schimbare. Bucură-te de viață!
- Alternativa din capitalele europene, după interzicerea centralelor pe gaz. Ștefan Pălărie (USR): Nu transportă gaz până în apartament
- Dan Negru mai vrea o lege dacă se decide închiderea supermarketurilor în weekend: Să-i interzică lui Bartoș!
- AFM, finanțare de 1900 de euro pentru fiecare familie unde venitul pe membru este sub 1700 de lei. Ce este programul ”Prima Conectare”. ”Aduceți civilizația în casa omului”
- Modificarea adusă de Guvern pentru cei care locuiesc la bloc. Se schimbă modul de calcul și costurile pentru consumul de energie termică
- BANCUL ZILEI: După căsătorie...
- Mișcarea care va reduce drastic numărul de cancere în România. Ce e Programul Horizon. Aflăm totul de la europarlamentarii Dreapta Unită
- BANCUL ZILEI: Bulă, test la școală
- Programul garanție-returnare: Modificare pentru când aparatele de reciclare nu funcționează. Ministrul Fechet: Magazinul, obligat să le preia manual
- Strategul Cristian Socol, reacție la ultimele date Eurostat despre România. Am depășit și Ungaria. Cea mai mare viteză din ultimii 10 ani
- 97% din deșeurile din România sunt de proveniență industrială. Adevărul care doare: De aici luăm infringement-uri
- Detalii din culisele filmului Kingdom of Judas, prima producţie românească vorbită în limba engleză
- Lazea (BNR) spune că nivelul de trai din România nu mai crește. Ciuvică: Bate și el câmpii